Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Afvallen met shakes is populair in Nederland. Je kunt er snel wat kilo’s mee kwijt raken, het is makkelijk en meestal ook nog goedkoop. Daarnaast zijn er ook nadelen aan het afvallen met shakes. Vaak wordt als nadeel het jojo-effect genoemd of dat het ongezond zou zijn. De vraag is hoe je de voordelen van afvallen met shakes maximaal benut en de nadelen kunt ondervangen. Er zijn drie belangrijke aandachtspunten waarmee je op een gezonde manier kunt afvallen met shakes.

Focus op de lange termijn

Gezonde voeding is belangrijk om fit, slank en gezond te blijven. Adviezen aan mensen met overgewicht zijn dan ook bijna altijd gericht op voeding. Afvallen lukt vaak wel. Zeker in het begin wanneer de kilo’s eraf vliegen.

Veel moeilijker is het om de kilo’s er ook daadwerkelijk voor langere tijd af te houden. Hiervoor is namelijk verandering van eetpatroon nodig. Dit betekent in feite een gedragsverandering.

Daarom is het belangrijk om lange termijn doelstellingen te stellen. Ook wanneer je met shakes gaat afvallen is een lange termijn focus essentieel. Richt je op het optimaliseren en gezond maken van jouw eetpatroon. Ontwikkel deze dusdanig dat het ook goed vol te houden is.

Shakes kunnen in de tussentijd goed helpen om te bouwen aan een gezondere eetstijl. Zo zorgt het gebruik van shakes ervoor dat je genoeg tijd over houdt om ’s avonds een gezonde maaltijd op de tafel te zetten.

Gebruik de shakes waarvoor ze bedoeld zijn

Iedereen snapt dat alleen leven op shakes niet gezond is. Daarvoor zijn de shakes ook niet bedoeld. Naast de shakes blijft goede en gezonde voeding belangrijk. Vervang bijvoorbeeld het ontbijt en/of lunch door een shake. Of alleen de tussendoortjes. Probeer daarnaast eens wat nieuws uit als avondgerecht.

Kijk wat voor jou het beste werkt. Op welke momenten kies jij voor verkeerde voeding? Probeer dit inzichtelijk te krijgen en er vervolgens wat aan te doen. Verandering vergt tijd en met shakes kun je een verandering ook geleidelijk doorvoeren.

Om een voorbeeld te geven: Sommige mensen hebben de neiging om aan het eind van de middag een snack te nemen. Dit kan in de vorm zijn van een koek, kroket, snoep, ontbijtkoek of noem maar op. Vaak zijn dit snacks die niet gezond zijn, het lichaam niet voeden maar wel veel calorieën bevatten. Een eerste stap kan zijn om dergelijke snacks door een shake te vervangen. Ondertussen maak je een plan op welke manier je wilt voorkomen dat jij weer die ongezonde snack gaat nemen. Dit plan kun je vervolgens geleidelijk in werking laten treden terwijl je de shakes nog soms gebruikt als je in het oude patroon dreigt terug te vallen.

Voorkom een crash dieet

Inmiddels is steeds duidelijker geworden dat crash diëten niet de oplossing zijn voor overgewicht. Denk aan de diëten van Sonja Bakker die in begin goed werken maar naar verloop van tijd niet meer. Crash diëten zijn ongezond en hebben op de lange termijn niet het gewenste effect.

Kort daarom niet meer dan 500 calorieën op jou dagelijkse energiebehoefte. Doordat dieet shakes vaak heel weinig calorieën bevatten is het risico aanwezig dat je een soort van crash dieet gaat creëren. Let daarom goed op de balans in je eetpatroon.

Over de auteur

30 jaar, oprichter van Lekkeremaaltijd.nl Kim staat graag in de keuken en heeft een voorliefde voor Azië. Ik ben ook gek op fotograferen. Zodra ik uit bed stap denk ik aan eten. Op mijn website vul ik de bladzijden met mijn culinaire avonturen. Het liefst iedere dag iets nieuws. Een recept, een video of een hotspot die ik heb bezocht. Je zou dus kunnen zeggen dat ik gek ben op food en alles daar omheen.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.