Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dagelijks voldoende bewegen is belangrijk voor een gezond lichaam. Gezonde voeding is daarbij onmisbaar. Voeding heeft namelijk grote invloed op jouw lichaam en geest. Zie daarom sporten en bewegen altijd in combinatie met voeding. Zonder gezonde voeding geen optimale/goede prestaties. Zonder voldoende beweging geen optimale gezondheid.

Beweging in relatie tot gezonde voeding

Vooral voor sporters geldt dat ze hun voeding moeten afstemmen op het soort prestaties dat ze willen leveren. Zo gelden er andere voedingsadviezen voor krachtsporters dan duursporters.

Krachtsport gaat om spiermassa en spieropbouw. Hierbij spelen eiwitten een hele belangrijke rol. Vaak zijn daarom de voedingsschema’s voor krachtsporters aangepast door meer eiwitten toe te voegen.

Voor duursporters geldt dat hun glycogeen voorraad goed gevuld moet zijn voor topprestaties. Je kunt de voorraad vergroten door regelmatig te trainen en conditie op te bouwen. Daarbij spelen koolhydraten een belangrijke rol. Ook hier kan het voedingspatroon, zeker richting wedstrijden, op worden aangepast.

Maar in normaal dagelijks leven kunnen we volstaan met gezonde en gevarieerde voeding. Dan is het niet nodig op extra eiwitten of koolhydraten te nuttigen. Varieer met de voeding zodat jij je het beste voelt.

Wanneer beweeg je voldoende?

Het antwoord op de vraag wanneer je voldoende beweegt is afhankelijk van meerdere factoren. Zo zijn leeftijd en je persoonlijke doelstellingen belangrijke variabelen.

Qua leeftijd wordt grofweg onderscheid gemaakt tussen volwassenen en niet volwassenen. Voor niet volwassenen wordt aangeraden om minimaal 1 uur per dag matig tot zwaar intensieve inspanning te leveren. Voor volwassenen is dit 150 minuten per week. Verder wordt aangeraden om 2 tot 3 keer per week te werken aan je spieren en botten.

Stilzitten wordt afgeraden. Juist in de huidige tijd zien we dat veel mensen de dag juist grotendeels zittend doorbrengen. Het is praktisch onmogelijk om dit in een paar uurtjes per week in de sportschool te compenseren. Zorg er dus voor dat je gedurende de dag regelmatig in beweging blijft.

Afvallen en bewegen

Afvallen lukt alleen als het voedingspatroon op orde is. Dat wil zeggen gezond en niet te veel. De ingaande en uitgaande calorieën moeten daarbij in balans zijn.

Door te bewegen kun je de hoeveelheid uitgaande calorieën beïnvloeden. Dat is meestal wel bekend en logisch. Bewegen betekent immers dat er energie wordt verbrand. Deze energie maakt het lichaam aan door vet en koolhydraten te verbranden.

De meest ideale vorm van bewegen is afhankelijk en verschilt van persoon tot persoon. Kies de vorm waar jij je het beste bij voelt. Om af te vallen is een combinatie van duur- en krachtsport vaak het meest ideale.

Aan de ene kant verbrand je veel calorieën door de duursport. Daarnaast bouwt het lichaam spiermassa op door de krachttrainingen. Dit betekent een strakker en fitter lichaam. Vormen waarbij duur- en kracht goed worden gecombineerd is bijvoorbeeld Crossfit of bootcampen. Tegenwoordig zeer populaire manieren om snel fitter en gezonder te worden.

Bij intensieve vormen van bewegen kan het zeker geen kwaad om tijdig de energievoorraad aan te vullen. Doe dit vooral met gezonde voeding zodat de man met de hamer aan jou voorbij gaat.

Meer goede gezonde tips vind je op eengezonderlijf.nl.

Over de auteur

30 jaar, oprichter van Lekkeremaaltijd.nl Kim staat graag in de keuken en heeft een voorliefde voor Azië. Ik ben ook gek op fotograferen. Zodra ik uit bed stap denk ik aan eten. Op mijn website vul ik de bladzijden met mijn culinaire avonturen. Het liefst iedere dag iets nieuws. Een recept, een video of een hotspot die ik heb bezocht. Je zou dus kunnen zeggen dat ik gek ben op food en alles daar omheen.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.